افزایش خطر ابتلا به عوارض کلیوی دیابت با وجود دو ژن

یک گروه بین المللی از محققین دو ژن مرتبط با افزایش خطر ابتلا به عوارض کلیوی دیابت را کشف کردند.

 بیماری کلیوی یک عارضه ی شایع و جدی دیابت است که سبب افزایش شدید خطر ابتلا به حمله ی قلبی و سکته می شود. در جهان عوارض کلیوی دیابت در حال حاضر به عنوان عامل اصلی نارسایی کلیوی و نیاز به دیالیز یا پیوند  شناخته شده است.

 کنسوسیوم GENIE به رهبری محققین دانشگاه Queen در بلفاست، کالج دوبلین ، دانشگاه هاروارد و هلسینکی تاسیس شد.

 پرفسور Hannigan می گوید :  این کنسرسیوم تحقیقاتی بسیار مولد است کار تحقیقاتی اخیراین کنسرسیوم تاثیرات بسیاری بر مدیریت بیماری داشته و در درازمدت به ابداع روش جدید درمانی که بر سلامت این بیماران و مسائل اقتصادی مرتبط تأثیر گذار است، کمک  خواهد کرد. چنین همکاری تحقیقاتی بین المللی می تواند نتایج گرانبهایی برای تمام  دست اندرکاران داشته باشد.

در بزرگترین تحقیق ازاین نوع، محققین به بررسی 4750 فرد مبتلا به بیماری کلیوی دیابت و تقریباً 7000 فرد مبتلا به دیابت که  مدت مدیدی به این بیماری مبتلا بودند اما به عوارض کلیوی این بیماری مبتلا نشده اند، پرداختند.

پرفسور Maxwell از دانشگاه Queen می گوید: داروهای موجود در حال حاضر قادر به درمان نارسایی کلیوی نیستند تنها سبب کاهش روند پیشرفت آن می شوند، بنابراین تشخیص بیماران درمعرض خطر عوارض کلیوی دیابت ، کمک بزرگی به مدیریت این بیماری خواهد بود.

 محققین با آنالیز دو میلیون مارکر DNA درهر فرد دریافتند که  تغییرات دو ژن ERBB4, AFF3 سبب افزایش  خطر بیماریهای کلیوی در این افراد می شود.

 نتایج این تحقیق در ژورنال PLoS Gentics به چاپ  رسید.

  پرفسور Godson معتقد است این یافته های جدید به ابداع  روش های درمانی نو وموثرتری کمک خواهد کرد.

منبع:  www.sciencedaily.com/releases/2012/10/121005092932.htm